Форум за социалистическите мотоциклети
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5

3 posters

Go down

Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5 Empty Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5

Писане  xyligan_s_balkan Нед Май 17, 2009 7:11 am

Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5

Post xyligan_s_balkan Today at 12:55 pm
"Към началото на 1928 г. в младата страна на Съветите има само 6305 мотоциклета, което съставлява примерно 0,35 от световния парк на тези машини. Това, разбира се, е твърде недостатъчно, но нямаше откъде да се набавят нови - заводите, произвеждащи мотоциклети до революцията, сега произвеждат друга продукция, а да се харчи валутата за закупуването на подобна стока се е смятало за нерентабилно. Оставаше наново да се разгръща производството в родината. Някои предлагаха на мястото на мотоциклети да се правят малолитражни автомобили, които ще са по-комфортни и функционални от тях. Но, все пак беше дадено предимството на мотоциклетите, като на конструктивно по-лесни, достъпни за всички слоеве от населението, с което да се започне така необходимия процес на масовата моторизация на страната. Имаше много мнения за начина и методите на производството. Предлага се да се произвеждат само леки мотоциклети. Другите смятат за правилно да се усвои производството на лицензионната техника, и след това постепенно да се заменят отделните детайли с направени в родината. Известен авторитет в мотоциклетостроенето А. М. Иеросалимски смята, че няма смисъл да се губи времето за експерименти, а е редно направо да се възпроизведе конструктивно проста чуждоземна машина с подходящи технически характеристики. Точно така са направили руските фабриканти през 1928 г. в заводите АМО, където бяха събрани 455 мотоциклета. Обаче, след това чуждестранните партньори прекратиха доставките и производството замра. Обсъжда се и друг вариант - да изпитат най-добрите чужди образци в съответните условия на страната, да се внесат в тях нужните изменения и да се пуснат в серийно производство. От подобен метод се възползваха след 4 десетилетия за производството на ВАЗ. Към дискусията се включи и широката общественост, и специалистите от Народните комитети. В крайна сметка беше решено да правят мотоциклетите в един от заводите, където се обработва метал с висока точност и има опит за масовото производство. ЦК по автопътища избра като най-подходящ Ижевски оръжеен. Не дочаквайки правителственото постановление, 15 инженери и толкова елитни шлосери, почват работа. Ръководи я известен мотоциклетист, а по професия инженер-топлотехник П. В. Можаров, към това време вече удостоен със звание на Герой на Труда. Набързо Можаров беше изпратен в командировка в чужбина в най-добрите заводи. От там той докара няколко немски мотоциклета, различни прибори и инструменти. Освен това бяха закупени 14 английски и американски мотоциклета с добри характеристики, след което те бяха подложени на сериозни стендови изпитания. Същата, 1928 г. мотоциклетите се изпробват във Всесъюзният мотопробег, един от състезателите в който беше самият Можаров с немския НЕАНДР. Тази, същата година, есента, бяха проектирани и построени няколко експериментални мотоциклета. Бригада шлосери на И. Щадрин, напълно подготвила първият от моделите мотоциклети - ИЖ-1. За Всесъюзния мотопробег бяха построени още два модела - ИЖ-2 и ИЖ-3, а още на двата ИЖ-4 и ИЖ-5, завършваха сглобяването. Обаче и петте модела бяха на старта, макар и на последните да не бяха направени нужните изпитания. Накрая цялата петорка успешно мина 3300-километровия пробег и финишира в Москва.
Какво представляват ижевските първенци? ИЖ-1 и ИЖ-2 са почти еднакви, снабдени с V-образни двигатели с обем1200 куб.см и мощност 24 к.с. при 3000 об/мин. Остта на коляновия вал е разположена по дължината на мотоциклета. Тристепенна скоростна кутия изработена в общ блок с двигателя. Третата предавка е директно свързана чрез кардан с редуктора на задното колело. Трябва де се отбележи, че подобно изпълнение дотогава не се среща при тежките мотоциклети. Колелото на коша също е водещо, затова машините с успех преодоляват труден пътен терен. 23 литра в резервоара стигат за 300 км. път, при максималната скорост от 65 км/ч. Двигателят на ИЖ-2 се охлажда с центробежен вентилатор, затова той е доста тих. Оправдани са и другите технически нововъведения - масленият радиатор и щампованата рама с голямата издръжливост на метала. Освем това най-ниската част на рамата се е използвала и като корпус на шумозаглушителя. На ИЖ-3 Можаров плътно затваря веригата на задното колело и подобрява устройството на щампованата рама, останалото взаимства от другите модели, по-точно двигател взет от гореспоменатия НЕАНДР. Техническата комисия особено много хареса ИЖ-4 (едноцилиндров двутактов немски двигател "Stock" с обем 200 куб. см), който препоръча, след отстраняване на някои от недостатъците, проявени при пробега, да се пусне към серийно производство колкото се може по-скоро. На ИЖ-5 Можаров изпробва новите варианти на устойството на рамата и вилката на предното колело. Приемната комисия отбеляза всичко най-добро, за да се внедри в бъдещия мотоциклет, предназначен за масовото производство в Ижевски завод. За съжаление това не се случи, защото завода по това време получава другите, по-важни за времето си поръчки. Обаче, създаването на ижевските първенци, показва на света, на какво са способни инженерните и работническите кадри - достатъчно опитни и предани на новото дело. Сега ИЖ-1 и ИЖ-2 грижливо се съхраняват в музея на Ижевския завод"
По материали на "Техника молодежи"
http://www.izhmoto.ru/img/10345/10346.jpg - ИЖ-1
http://2kolesa.net/images/moto/Izh/2.jpg - ИЖ-2
http://2kolesa.net/images/moto/Izh/3.jpg - ИЖ-3
http://www.izhmoto.ru/img/1085134937/1085134939.jpg - ИЖ-4


Последната промяна е направена от xyligan_s_balkan на Чет Юни 18, 2009 3:02 pm; мнението е било променяно общо 1 път
xyligan_s_balkan
xyligan_s_balkan

Брой мнения : 149
Join date : 05.05.2009

Върнете се в началото Go down

Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5 Empty Re: Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5

Писане  nsskds Чет Юни 18, 2009 2:38 pm

Колега от каде взимаш тази информация? Добре е, че ни запознаваш с историята на мошиностроенето, смени источника или сверяваи информацията която ти дава. Виждам неточности в дати и факти. Ще ти дам един пример от това което си писал:

"Известен авторитет в мотоциклетостроенето А. М. Иеросалимски смята, че няма смисъл да се губи времето за експерименти, а е редно направо да се възпроизведе конструктивно проста чуждоземна машина с подходящи технически характеристики. Точно така са направили руските фабриканти през 1918 г. в заводите АМО, където бяха събрани 455 мотоциклета. Обаче, след това чуждестранните партньори прекратиха доставките и производството замра. Обсъжда се и друг вариант - да изпитат най-добрите чужди образци в съответните условия на страната, да се внесат в тях нужните изменения и да се пуснат в серийно производство. От подобен метод се възползваха след 4 десетилетия за производството на ВАЗ"

Говориш, че как са практикували руските фабриканти през 1918 год и този метод е ползван при ВАЗ 4-ри десетилетия по-късно??? 1918+4х10 не прави ли 1958? Че фиат 124 се появява на бял свят през 1966год. и за времето от 1967-1971 се пройзвеждал у нас под името Пирин-фиат. В СССР е започнало производството му едва през 1970 год. Поправи ме ако бъркам. Видях и други, но не толкова съществени. Оценявам трудът ти, но не допускаи такива неточности. Сигурен съм, че доста хора ще ползват материялите ти за различни цели и то по метода "копи-пейст" и то с грешките. Извинявай за критиката, не е с лоши помисли.
nsskds
nsskds

Брой мнения : 93
Join date : 15.06.2009
Местожителство : Варна

Върнете се в началото Go down

Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5 Empty Re: Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5

Писане  xyligan_s_balkan Чет Юни 18, 2009 3:01 pm

Прав си колега, след блиц справка установих, че, не съм преписал правилно - не 1918, а 1928 г. Най-вероятно при бързото писане вместо бутона "2" съм натиснал "1", и така е станала грешката. Обещавам да внимавам повече! Грешката ще бъде поправена........А я кажи какво друго те притеснява, да го проверим...
xyligan_s_balkan
xyligan_s_balkan

Брой мнения : 149
Join date : 05.05.2009

Върнете се в началото Go down

Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5 Empty Re: Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5

Писане  nsskds Пет Юни 19, 2009 5:27 am

Често срещано явление - "Техническа грешка" и в моя правопис се среща Crying or Very sad Не се сещам в коя тема точно срещнах нещо подобно - разминаване в годините, но не съм сигурен дали съм прав и за това за сега си трая.
Да ти препоръчам нещо интересно като четиво: "Наръчник на мотоциклетиста" - второ издание(първото е бедно) от 1956 на Държавно издателство "Медицина и физкултура"-София. А много богата информация за Балкан-250, Ява и др. в книжката на Никола Б. Попов "Мотоциклет поддържане разработване и експолатация" - Държавно издателство "Техника" от 1964. В двете издания ще намериш информация конкретна за форума. Това което постваш е интересно, но за хора интересуващи се от развитието на мотоциклетната индустрия в соц.страните. Липсва техническа информация, така нужна за реставриране и експолатация на тези машини. Предлагам ти тези стари издания, тъй като в тях има данни за всички известни у нас марки и модели, дори и такива които не са соц., но са се срещали по родните пътища. Информацията е достатъчна и изчерпателна. В първата има таблици с данни от налягане на гуми до схеми за подготовка на мотоциклет за състезание(тунинг). Дори схеми за престъргване на отворите за продухване(конкретно за ява и балкан, до колкото си спомням).
Успех в начинанието.
nsskds
nsskds

Брой мнения : 93
Join date : 15.06.2009
Местожителство : Варна

Върнете се в началото Go down

Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5 Empty sfdfgd

Писане  mitaka_loki Пет Юни 19, 2009 7:20 am

Аз бих качил книгата ,,Наръчник на мотоциклетиста от 1962г.'' ако знаех как(дайте сайт за качване на книги),а другата я нямам.Бих била много полезна,ако някой я качи. Very Happy

mitaka_loki

Брой мнения : 6
Join date : 05.05.2009

Върнете се в началото Go down

Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5 Empty Re: Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5

Писане  xyligan_s_balkan Пет Юни 19, 2009 8:42 am

Имам ги и двете издания, както и доста други Laughing
https://social-motors.bulgarianforum.net/forum-f3/topic-t30.htm#134
xyligan_s_balkan
xyligan_s_balkan

Брой мнения : 149
Join date : 05.05.2009

Върнете се в началото Go down

Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5 Empty Re: Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5

Писане  mitaka_loki Пет Юни 19, 2009 10:12 am

А били качил някои от другите ти книги? Wink

mitaka_loki

Брой мнения : 6
Join date : 05.05.2009

Върнете се в началото Go down

Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5 Empty Re: Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5

Писане  xyligan_s_balkan Пет Юни 19, 2009 10:19 am

Ами трябва да дам да ги сканират, че аз скенер нямам....
xyligan_s_balkan
xyligan_s_balkan

Брой мнения : 149
Join date : 05.05.2009

Върнете се в началото Go down

Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5 Empty Re: Великолепната петорка ИЖ-1, ИЖ-2, ИЖ-3, ИЖ-4 и ИЖ-5

Писане  Sponsored content


Sponsored content


Върнете се в началото Go down

Върнете се в началото


 
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите