Форум за социалистическите мотоциклети
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Балкан 50 МПС - Първият успех на Центъра по дизайн

Go down

Балкан 50 МПС - Първият успех на Центъра по дизайн Empty Балкан 50 МПС - Първият успех на Центъра по дизайн

Писане  xyligan_s_balkan Вто Яну 25, 2011 8:21 am

В началото на 1963 г. под ръководството на техника Иван Калчев в Завод 14 в Ловеч започва разработката на нов мопед, наречен "Балкан 50, тип спортен". http://media.snimka.bg/6531/019317985.jpg Характерното в неговата конструкция е, че за разлика от своите предшественици МП и МП-2, той има вграден двигател без педали, с кикстартер, крачна спирачка, тръбна, а не ламаринена рама, телескопична предна и задна ведерация, фар с регулируем рефлектор, багажник с товароносимост до 15 кг., олекотени калници и седалка за един човек. Било е планирано производството на малки серии от този модел, които да се експлоатират предимно за състезания. Доколкото е известно този непознат прототип не успява да се изяви по спортните трасета, но става известен, благодарение на експедицията на ЦС на БТС (Централен съвет на Българския туристически съюз), която през лятото на 1963 г. организира маратонски поход от западната до източната граница на България, но не по шосе, а по билото на Стара планина - от връх Ком до нос Емине на Черно море.
Това доста тежко и сложно изпитание, съпътствано с много емоции и екстремни ситуации се превръща в полеви тест за серията от 10 прототипни мопеди.
Походът се провежда през юли и август 1963 г. и е наблюдаван пряко от конструкторите на Завод 14.
50-кубиковите машинки успешно преодоляват тежкото изпитание и това амбицира заводското ръководство да пристъпи към организирането на тяхното масово производтво.
Първият опитен образец на новият мотопед, който трябва да замести серийният модел МП/МП-2 е проектиран и изработен в Ловеч още през 1964 г. За разлика от опитната серия той има вече по-малко търговски вид. Направен е и опит за художествена доработка на някои от външните елементи, като странични кутии, капак на двигателя и седалката. Останалите компоненти, в това число рамка, калници, окачване и резервоар са запазени в почти същия вид.
Въпреки ентусиазма на заводския колектив обаче, новия външен вид на мопеда не е одобрен и ръководството на Завод 14 се обръща за съдействие към Центъра за промишлена естетика и художествено проектиране (ЦПЕХП) в София. В резултат на това през септември същата година ЦПЕХП предлага собствен вариант, проектиран от инж. Петко Мишев. Именно това е първият сериен модел на Завод 14, чийто дизайн е създаден от професионален стилист.
Така през 1965 г. на българския пазар се появява относително модерният за тогавашните разбирания мотопед, обозначен като МПС. Мощността на двигателя му е 2,3 к.с. при 5500 об/мин., а експоатационният разход на гориво варира от 1,6 до 1,8 л/100 км. Максималната скорост също се движи в диапазона от 55 до 60 км /час. Собственото му тегло е 59 кг, а вместимостта на резервоара 10 л. (резервното гориво е 1 л., което би трябвало да стигне за 50 км път). За сравнение може да се посочи, че при МП и МП-2 теглото и обема на резервоара са съответно 61 кг и 5,4 л.
Диаметърът на цилиндъра е 40 мм, хода на буталото е 39 мм, степента на сгъстяване 7:1, охлаждаето е въздушно, от попътния вятър. Запалването е магнетно, съединителят е многодисков, маслен, броят на скоростите е 3, стартерът е крачен лост (манивела), а рамката - тръбна. Мопедът има просвет (клиренс) 200 мм. и може да вози полезен товар от 150 кг. Амортисьорите - предни и задни, са сухи, пружинни, спирачките са челюстни, като предните се задействат с ръчен лост, а задните посредством щанга с крачен лост. Електрическата уредба е 17 вата магнет за запалване и осветление. Гумите са с размери 23 х 2,5 цола. За разлика от прототипната серия от 1963 г. седлото вече е двойно, като за целта са монтирани степенки за вторият човек.
Новият мопед Балкан-50, тип МПС, без съмнение се различава доста от предишните модели и вече се предлага в бяло-синя или бяло-зелена цветова комбинация. http://prikachi.com/images/710/2895710l.jpg
Благодарение на професионалната художествена подкрепа от страна на ЦПЕХП той придобива свой собствен облик и се превръща в основа за развитието на следващите поколения мопеди с марката Балкан. Характерният капак на двигателя, който опира в задния калник се превръща в запазена марка на Балкан-50. Наследникът на МПС (също дело на инж. Мишев), чийто прототип е завършен още в началото на 1966 г. се отличава по новия резервоар и специфичната геометрична кутия, в която е поставен фара. Именно той става основа за създаването на следващата генерация мотопеди от типа МПМ. Съвместното сътрудничество между Завод 14 и ЦПЕХП обаче започва именно с Балкан-50 МПС и продължава до прибързано взетото политическо решение за прекратяването на мотоциклетното производство в България.
xyligan_s_balkan
xyligan_s_balkan

Брой мнения : 149
Join date : 05.05.2009

Върнете се в началото Go down

Върнете се в началото

- Similar topics

 
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите